- Fase 1: oriëntatie en probleemstelling.
- Probleemstelling: Op de werkplek is er te veel lawaai.
- Omgevingslawaai of geluidsbelasting direct aan of in een gebouw bepalen mee de leefomgevingskwaliteit in onze woon- , school- en werkomgeving. Geluid kan hinderlijk zijn maar kan ook de belevingswaarde van een plek verhogen, de sociale interactie verbeteren en een gezonde leefomgeving stimuleren.
- Fase 2: Het onderzoek voeren.
- Onderzoeksmethode:
- Onderzoeksdoelen: Bij het bepalen van de onderzoeksdoelen kan je kiezen voor: fundamenteel of toegepast, verkennend of verklaren, indicatief of deductief.
- In dit voorbeeld werd gekozen voor fundamenteel onderzoeken en is gericht op de ontwikkeling van kennis, theorieën en voorspellingen.
- We willen het wetenschappelijk inzicht vergroten EN een praktisch probleem oplossen.
- Fundamenteel onderzoek kan starten op de locatie om kennis te verzamelen van het probleem en te observeren. Je kunt technische voorschriften raadplegen in het kader constructie-opbouw, materialenkeuze …
- Gegevensverzameling:
- Onderzoeksdata: Welk soort data wil je verzamelen?
- Je kunt gebruik maken van verschillende methodieken zoals:
- Kwalitatieve onderzoeksmethoden, richten zich meer op woorden.
- Kwantitatieve onderzoeksmethoden, richten zich op cijfers en statistieken.
- Primaire data, worden direct door de onderzoeker verzameld (e.g., via interviews of experimenten)
- Secundaire data, zijn al door iemand anders verzameld (e.g., via overheidsenquêtes of wetenschappelijke publicaties).
- Descriptief (beschrijvend) onderzoek hier verzamel je data zonder variabelen te controleren.
- experimenteel onderzoek hier manipuleer en controleer je variabelen om oorzaak en gevolg vast te stellen.
- Soorten steekproefmethoden, tijdschema en setting:
- Hoe ga je proefpersonen selecteren? Wanneer en hoe vaak de data verzamelen? Waar zal het onderzoek plaatsvinden? (soort onderzoek: aselecte – selecte steekproef, cross-sectioneel – longitudinaal,veldonderzoek – laboratoriumonderzoek, fixed – flexibel)
In dit voorbeeld werd gekozen voor een longitudinaal en veldonderzoek (op de locatie van de probleemstelling)- Bij longitudinaal onderzoek verzamel je data op verschillende tijdstippen.
- Veldonderzoek vindt plaats in een natuurlijke of reële setting.
- Je kunt op verschillende tijdstippen veldonderzoek uitvoeren door geluidsmetingen uit te voeren, te observeren hoeveel personen op verschillende momenten op een werkplek aanwezig zijn en hoe verschillend externe geluidsbronnen zijn.
- Onderzoeksmethode bepalen:
- Op basis van de steekproeven kun je beslissingen nemen over je onderzoeksmethoden (experiment, enquête, interview, observatie, literatuurstudie, case study).
In dit voorbeeld werd gekozen voor observatie, literatuurstudie en case study. - Observatie verloopt samen met het veldonderzoek.
Als literatuurstudie kan hier gebruik gemaakt worden van technische voorlichting door Buildwize.
- Fase 3: de onderzoeksvraag.
- Afhankelijk van de complexiteit kan er gekozen worden om de onderzoeksvraag te verfijnen of op te splitsen in meerdere deelvragen:
- De hoofdvraag:
- Welke elementen zorgen voor een verbetering van het akoestisch comfort en hoe haalbaar zijn ze in deze ruimte?
- De deelvragen:
- DV 1. Welke elementen dragen bij tot de verspreiding van het lawaai op de werkplek?
- DV 2. Welke elementen dragen bij tot het absorberen van het lawaai op de werkplek?
- DV 3. Welke ingrepen zijn haalbaar?
- Hypothese (een voorlopige stelling):
- Ik denk dat het probleem al voor de helft is opgelost als er gordijnen opgehangen worden.
- Contexten:
- Materiaaleigenschappen, veiligheid, werkcomfort of wooncomfort.
- Fase 4: Conclusie en rapportering:
- De leerlingen interpreteren het resultaat in relatie tot de probleemstelling of de onderzoeksvraag en formuleren conclusies.